کد مطلب:1562 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:293

زکاة فطره


1999- كـسـی كـه موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل است و بیهوش و فقیر و بنده كس دیگر نیست , باید برای خودش و كسانی كه نان خور او هستند , هر نفری یك صاع كه گفته می شود تقریبا سه كیلو است , از غـذاهـای معمول در شهرش مانند , گندم یا جو یا خرما یا كشمش یا برنج یا ذرت به مستحق بدهد , و اگـر بـه جـای آن پول هم بدهد كافی است , و احتیاط لازم آن است كه از غذاهایی كه در شهرش معمول نیست ندهد هر چند گندم یا جو یا خرما یا كشمش باشد.



2000- كـسـی كـه مـخـارج سال خود و عیالاتش را ندارد , و كسی هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند فقیر است و دادن زكاة فطره بر او واجب نیست .



2001- انـسان فطره كسانی را كه در غروب شب عید فطر نان خور او حساب می شوند , باید بدهد , كوچك بـاشـند یا بزرگ , مسلمان باشند یا كافر , دادن خرج آنها بر او واجب باشد یا نه , در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر.



2002- اگـر كسی را كه نان خور او است و در شهر دیگر است وكیل كند كه از مال او فطره خود را بدهد , چنانچه اطمینان داشته باشد كه فطره را می دهد , لازم نیست خودش فطره او را بدهد.



2003- فـطـره مـهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و نان خور او - هر چند موقتا - حساب می شود , بر او واجب است .



2004- فـطـره مـهمانی كه پیش از غروب شب عید بدون رضایت صاحبخانه وارد می شود , و مدتی نزد او می ماند , بنابر احتیاط واجب است و هم چنین است فطره كسی كه انسان را مجبور كرده اند كه خرجی او را بدهد.



2005- فـطره مهمانی كه بعد از غروب شب عید فطر وارد می شود در صورتی كه نان خور او حساب شود , بـنـابـر احتیاط واجب است والا واجب نیست , اگر چه پیش از غروب او را دعوت كرده باشد , و در خانه او افطار كند.



2006- اگـر كسی موقع غروب شب عید فطر دیوانه باشد , در صورتی كه دیوانگی او تا ظهر روز عید فطر باقی باشد , زكاة فطره بر او واجب نیست , والا بنابر احتیاط واجب لازم است فطره را بدهد.



2007- اگـر پـیش از غروب بچه بالغ شود یا دیوانه عاقل گردد , یا فقیر غنی شود , در صورتی كه شرایط واجب شدن فطره را دارا باشد , باید زكاة فطره را بدهد.



2008- كـسی كه موقع غروب شب عید فطر , زكاة فطره بر او واجب نیست , اگر تا پیش از ظهر روز عید شرطهای واجب شدن فطره در او پیدا شود , احتیاط واجب آن است كه زكاة فطره را بدهد.



2009- كـافـری كـه بعد از غروب شب عید فطر مسلمان شده فطره بر او واجب نیست , ولی مسلمانی كه شیعه نبوده , اگر بعد از دیدن ماه شیعه شود باید زكاة فطره را بدهد.



2010- كـسـی كـه فقط به اندازه یك صاع گندم و مانند آن را دارد , مستحب است زكاة فطره را بدهد و چنانچه عیالاتی داشته باشد , و بخواهد فطره آنها را هم بدهد می تواند به قصد فطره آن یك صاع را به یكی از عـیـالاتش بدهد و او هم به همین قصد به دیگری بدهد و هم چنین تا به نفر آخر برسد , و بهتر است نفر آخـر چـیزی را كه می گیرد به كسی بدهد كه از خودشان نباشد , و اگر یكی از آنها صغیر باشد , ولی او به جای او می گیرد , و احتیاط آن است كه چیزی را كه برای صغیر گرفته به كسی ندهد.



2011- اگر بعد از غروب شب عید فطر بچه دار شود واجب نیست فطره او را بدهد , ولی احتیاط واجب آن است كه فطره كسانی را كه بعد از غروب تا پیش از ظهر عید نان خور او حساب می شوند بدهد.



2012- اگـر انسان نان خور كسی باشد و پیش از غروب نان خور كس دیگر شود , فطره او بر كسی كه نان خور او شده واجب است مثلا اگر دختر پیش از غروب به خانه شوهر رود , باید شوهرش فطره او را بدهد.



2013- كسی كه دیگری باید فطره او را بدهد , واجب نیست فطره خود را بدهد.



2014- اگر فطره انسان بر كسی واجب باشد و او فطره را ندهد بر خود انسان بنابر احتیاط واجب می شود , چنانچه دارای شرایط گذشته در مساله ( 1999 ) باشد , فطره خویش را بدهد.



2015- اگـر كسی كه فطره او بر دیگری واجب است خودش فطره را بدهد , از كسی كه فطره بر او واجب شده ساقط نمی شود.



2016- زنی كه شوهرش مخارج او را نمی دهد , چنانچه نان خور شخص دیگری باشد , فطره اش بر آن كس واجب است و اگر نان خور شخص دیگری نیست , در صورتی كه فقیر نباشد , باید فطره خود را بدهد.



2017- كسی كه سید نیست , نمی تواند به سید فطره بدهد , حتی اگر سیدی نان خور او باشد , نمی تواند فطره او را به سید دیگری بدهد.



2018- فطره طفلی كه از مادر یا دایه شیر می خورد , بر كسی است كه مخارج مادر یا دایه را می دهد , ولی اگر مادر یا دایه مخارج خود را از مال طفل برمی دارد , فطره طفل بر كسی واجب نیست .



2019- انسان اگر چه مخارج عیالاتش را از مال حرام بدهد , باید فطره آنان را از مال حلال بدهد.



2020- اگـر انسان كسی را كه اجیر می نماید , مانند بنا و نجار و خادم مخارج او را بدهد به طوری كه نان خور او محسوب شود , باید فطره او را هم بدهد , ولی چنانچه فقط مزد كارش را بدهد , واجب نیست فطره او را بدهد.



2021- اگر پیش از غروب شب عید فطر بمیرد , واجب نیست فطره او و عیالاتش را از مال او بدهند , ولی اگر بعد از غروب بمیرد مشهور فرموده اند باید فطره او و عیالاتش را از مال او بدهند , ولی این حكم خالی از اشكال نیست , و مقتضای احتیاط ترك نشود.